Turreferater 2018

Siden indeholder referater og billeder fra foreningsarrangementer og medlemmer.

Tirsdag den 17 april

Vi var 8 mand der var oppe og besøge Steen på hans hjemlige Strande, indledningsvis, advarede han lige om Svanerne, at man ikke fik én i bagkastet. Det var ret diset, da vi ankom, men jeg skal love for, at foråret det kom, der var livlig trafik oppe i luften af trækkende fugle.

Som noget helt nyt, blev der fanget fisk, hele 8 stykker, men de var desværre under målet. Henning er en meget uheldig mand, da vi var på Glænø ,knækkede hans stangspids, han ringede til firmaet, og fik en ny. I går, var han lige så uheldig, bare med det fortegn, at denne gang, havde han en stor Ørred på, da den skulle nettes, bang sagde det, stangspidsen knækkede, og fisken forsvandt, og som han sagde, endelig en ordentlig fisk, og så skulle det gå sådan , så ærgerlig det var han. Vi blev en tid deroppe, de sidste kørte deroppe fra kl. 14.30  den sidste tid, var ren socialt samvær.

Mogens.

Lørdag-/søndagsfiskernes tur til Møn.

Lørdag d. 14. april kørte 6 forventningsfulde fiskere af sted mod Møn. Vi var fordelt i to biler med hver sin opsamling, så vi mødtes på P-pladsen ved rundkørslen på Præstøvej  ca. kl.8.   Her blev vi enige om, at Ålebæk var målet, for vinden var i det hjørne, der passede godt til det sted.                                                                                                                              Da vi ankom til P-pladsen, var der kun en bil parkeret, så der kunne ikke være mange på stranden. Grejet gjort klar og vi fordelte os langs stranden. Efter ganske kort tid, kunne vi se, at  Jesper havde flex på klingen, og han landede en havørred på 52 cm. Hurtigt efter havde han bid igen, og han prøvede at kane den i land. Ved vandkanten ville den ikke længere, og med et slag med halen røg den af krogen og var væk. Vi blev enige om, at det var en undermåler, som alligevel skulle ud igen. Resten af dagen skete der ikke mere. Det var dog en herlig dag, med rigtig godt fiskevejr. Så da vi kørte hjemad, var alle enige om, at det havde været en rigtig god tur.

Så den næste tur d. 6. maj går til Helnæs på Fyn.

Niels

Flueskolens træning i Mundingen d. 14/4 2018

Ja det skaber åbenbart visse besværligheder, når det er sådan lidt hurtigt tingene sker, Vi var kun 4 samt instruktør Peter Stoltze og undertegnede til vores chance i Tude ås Munding i dag, men havde jeg vidt at vejrudsigten igen IKKE PASSEDE, for vinden var nærmest i østnordøst, en fuldstændig ubrugelig vind, når skal trænes seriøst i underhåndskast, så på den vinkel, var det ikke særlig optimalt, så gik i ikke glip af noget.

Men det oplevedes at ikke alle meldte afbud m.v. og så er det lidt svært at planlægge og organisere.

Dagen startede med, at Flemming og Peter mødtes en smule tidligere ved åen for at gøre klar og lige kaste sig ind i trænings-chancen, - men Peter startede med i første kast, at fange en 60 cm flot havørred samt senere under instruktionen med Knut Malms stang i hånden at fange en 53 cm også overspringer, - over dagen havde stort set alle fisk på krogen og der blev ud over førnævnte landet 3 nedfaldsfisk, hvor den ene blev behold til nærmere undersøgelse, da den havde mærkelig hovedsår/sygdom. desuden fangedes 6 undermåls grønlændere og tabtes et par fisk, så dagen var ikke uden udbytte.

Men nu henstår så en masse flueskoledeltagere, som ikke har haft denne sidste chance, - men da jeg har meget i kalenderen, samt det åbenbart ikke er noget succes med kort varsel, - vil jeg over sommeren, - efter havnemeden forventeligt lige udstikke 2-3 aftner, hvor vi kan mødes (dem som har lyst) ... det bliver uden tvivl på græs, - men her kan vi så repeterer samt udbygge det populære underhåndskast, som er et fantastisk værktøj i alle henseender, men specielt hvor pladsen er trang og bagkast umulig, - så vi tales ved.

Bedste hilsner til alle

Flemming

Tirsdag den 10 april.

Det var ret blæsende fra øst, hvilket dog ikke kyste 8 tirsdags fiskere. Der blev fisket godt igennem fra kl. 09.oo til 12.00 hvor vi skulle fremvise dagens fangst, men ak, som vi har oplevet det før, ingen fisk. Vi fik lige vendt lidt om fremtiden, aftenfiskeriet starter først ind i maj, så foreslog jeg, at nu hvor det var blevet lyst om morgenen, kunne vi starte lidt tidligere, men der blev jeg gjort opmærksom på, at det kunne jeg godt, men jeg ville være meget alene, så det er fortsat kl. 09.oo at vi mødes. Niels fortalte, at der var 6 der havde meldt sig til Møns turen lørdag den 14 så vi kører i 2 biler, det er utroligt, at det er tirsdags fiskere, der har tilmeldt sig, Niels havde håbet på en bredere tilslutning.

Åen er som nypudset, Zone 3 er udvidet, du skulle prøve, at benytte Åen, der er fisk i den.

Tirsdagsfiskerne d. 3. april

Her tirsdag d. 3. april kl. 9 var vi fem tirsdagsfiskere der mødtes ved Vester Bøgebjerg.
Vejret var ikke det bedste. Stille regn men ikke meget blæst, så vi trak i fisketøjet og
fordelte os på stranden. Dagen i forvejen var der fanget havørreder, så optimismen
var intakt. Regnen holdt hurtigt op, så det var alligevel meget dejligt at gå og fiske. Vi mødtes igen ved elleve tiden og flere fortalte om et par gode rusk i stangen og Lars Dan havde en havørred på og da den sprang op af vandet, ville den ikke lege med mere. Det gjorde ikke så meget, for det var en undermåler.
 Vi var ikke slået ud endnu, så vi fiskede en god times tid endnu, men ikke meget held. Så blev vi enige om at stoppe. For ellers skulle vi bare hjem og rense fisk.
Endnu en god tirsdag var gået.
K&B

Niels

Tirsdagsfiskerne d. 27/3

Den 27 marts viste vejret sig fra den bedre side, der var lidt lune i vejret, men op ad dagen kom der køligere vinde, men det var der 6 friske fyre der stod imod. Det er ferietid, og der var flere, der havde fortalt, at de skulle over Storebælt. Mine forventninger var faktisk store, der var meldt om fangster rundt omkring, men åbenbart ikke der hvor vi var. Der blev dog fanget én fisk, men særligt køn var den ikke, det viste sig, at den havde svampeangreb, så den blev måge fode, så var dens lidelser ovre. Jeg er meget  i tvivl, om sådan en vil overleve, og genudsat skulle den jo også have været. Hvad blev den fanget på, en kreation af en flue, fremstillet i Boeslunde, ja Uffe, den var ikke for klog.

Tirsdagsfiskerne d. 20. marts

Den 20  marts var vi 8 der var nede og besøge Klinteby. Vejret var simpelthen dejligt, vinden var perfekt, så der var også en masse der var ude og gå tur. Flere af dem fortalte om et kanonfiskeri der havde været dernede om mandagen. Senere kom den lystfisker, det handlede om sammen med sin dame, han fortalte, at han havde fanget mange Havørreder i går, men taget 2 med hjem, de målte omkring 50 cm. Der var flere, som mærkede fisk, men ingen kom på land. Der blev ellers fisket ihærdigt i flere timer i træk, men så var der også enkelte, der slappede af under forskellige former. Vi var enkelte der blev, for at nyde vejret, og storfangeren fra i mandags, havde heller ikke fået noget.(Det var én trøst)

Moens

Tirsdagsfiskerne på Glænø 2018 03 13.

I dag var vi på Glænø, ikke mindre end 10 var dukket op, men det var jo også et ønske at komme derud. Dagen startede med, at det var lidt tykt i vejret med enkelte regndråber, men det klarede hurtigt op. Vi fordelte os godt og grundigt. Den første der så fisk var Claus Vedelsby,(han er også ny) Niels så også en, de mente begge, at det var Regnbuer, som var næsten helt inde i strandkanten. Vi havde aftalt at mødes kl. 12.oo. Den eneste der havde fået fisk var Chrestian, hans ord var næsten sådan, "Det var en stor torsk", spørgsmål: "Hvor var den" ?  "jeg satte den ud, for den var taget i ryggen, -  men jeg måtte have jakken af, for fluen sad meget fast"!!!!. Jeg synes, at vi havde en rigtig god dag, med smil på læben.

Det er første gang, at jeg var helt ude i smørhullet, men ingen fisk til mig, men  strømmen var som i en Norsk Elv, det er ikke sidste gang jeg er der, så når vejret bliver mildere, er mit forslag nok, at det skal være en tur af lidt længere varighed.

Køb – Salg og Bytte d. 8. marts

Som det fremgik af programmet for denne aften:

”Igen en slankning/udvidelse af grejreolerne” og, ”der vil denne aften være røde pølser m/brød på sædvanlig vis.”

Måske var der forskellige grunde til at møde op denne aften. Der var udsigten til et godt køb - at redde aftensmaden ved indtagelse af Ingolfs berømte Revhuspølser- eller pga. Anettes hjemmebag. Men uanset grunden mødte ca. 35 medlemmer op denne aften, og jeg tror alle hyggede sig. Mange havde grej med, som enten var til direkte salg, eller til salg ved den af Flemming ledede auktion, der i modsætning til tidligere var sat til maksimalt 5 kvarters varighed. Heldigvis havde den kortere tid til auktionen ingen indflydelse på antallet af numre, eller på omsætningens størrelse.

En del af det bortauktionerede grej hidrørte fra en gave, som foreningen takker mange gange for. Pengene fra gaven gav et pænt bidrag direkte i foreningskassen.

Tak for en god aften.

JK

Tirsdag den 6. marts

Der var hele 5 der mødte op ude ved Fiskelejet, men der var meget grød is, så vi blev enige om, at køre på Revet. Vi havde et håb om, at der var isfrit i den sydlige bugt, men vi blev klogere. I løbet af en time blev det rigtig godt vejer, man frøs ikke uden hansker, og isen forsvant Der blev prøvet en del på Revet, længere inde og over til Høj Klint, men lige meget hjalp det, men så blev der tid til lidt undervisning i fluekast, så nu mangler vi bare et par personer, der er rigtig gode til spinnekast, så vi kan få det lært. Det var en rigtig god og lun forårsdag, høj sol og næsten ingen vind, og uden vanter.

Tirsdag den. 27 - 2

Der mødte ikke mindre end 12 op til morgenkaffe på Revet, jeg troede at der kom 4 - 5  i alt  Det skal dog lige nævnes, at Gert kom for, at der var  is på Mundingen. Snakken  gik  højt og  lystigt, vi kom meget langt omkring, dog uden at glemme det nære, vi fik talt om lidt ture til lidt fjernere kyster, som skal besøges her i foråret, men vi skal have lidt varme i luften. De fremmødte syntes det var hyggeligt at kunne få talt mere sammen end når vi er ude og fiske,( der bliver ellers også snakket) så jeg tror, at det bliver løsningen, at mødes på Revet, nu hvor vinteren er komet. Der var efterspørgsel på Omø turen, men der kan man først tilmelde sig, nå alle får en mail derom.

Temaaften d 22, februar.

Vi havde foredrags- og filmaften med Rene Gerken fra Odense, - Rene er en vidt berejst lystfisker, så vi så billeder og film fra Island, Norge, Sverige, Alaska, Mexico, Argentina m.fl. lande, hvor Rene har henholdsvis fisket, været Guide eller rejseleder.

Det blev en meget fin og underholdende aften, hvor de 25 fremmødte fik rigtig gode oplevelser og beskrivelser, -  af det at være "derude" - med hjem.

Jeg synes det var rigtig ærgerligt at ikke mange flere var mødt op denne aften, for udover de ikke fik oplevet Renes gode fortællerevner og billeder, mistede de også chancen for Ingolf, Mogens og Anettes gode pølser og dejlige kage, - men vær opmærksom næste gang vi kalder.

Flemming

Tirsdag den 20 februar.

Vi var 8 der mødtes oppe ved Drøsselbjerg, der fik jeg ros, og hvorfor, vejret var dejligt. Det lange og korte er, at ingen mærkede fisk. Vi kan ikke forstå det, vi har ikke fanget en Havørred med respekt for sig selv siden efteråret 2017. Ingen kan forstå det, men der er heller ikke nogen af de andre deltagere der hører noget, men når nu kulden slipper sit tag, så må vi prøve lidt længere væk. Efterlysning: Er der nogen af jer, eller i kender, der har et Trangia sæt med gas, som i ikke bruges, er jeg køber til det.

Mogens

Tirsdag den 30 - 1 -  18
Vi var ikke færre end 11 der kom ud til Skælskør Lystskov, der var megen
vind fra vest, men det giver læ nede bag skoven. Alt er som det plejer, der
er enkelte der starter med kaffe andre skal ud og fiske med det samme. Jeg
selv gik ikke så langt væk fra gruppen der lige skal have vendt en del
,inden fiskeriet, og det må jeg sige, det er hygge på højeste plan, der
bliver vendt en del, men alt i lav tone, man bliver så glad, når man mærker
dette sammenhold, der er imellem alle deltagerne.(andre må gerne prøve det)
Når nu til det rent fiskemæssige, der var ingen, som mærkede fisk, men der
var en enkelt, af ikke ubetydelig størrelse, der viste sig i overfalden
jævnligt lige uden for hvor vi samles, der var flere der prøvede men uden
resultat, så ville Knuth noget nyt, han bandt en flue efter pirken, men det
hjalp heller ikke, mange gode råd, men intet hjalp, men fisk var der, Uffe
mente, at det evt. kunne være en  Haj.

Tirsdag den 23 januar.
Vi kørte en tur op til Reersø, der mødtes vi kl. 09.oo ves Gavlund Stenen,
derfra kørte vi ud ti nord stranden. Vi var 8 mand som fordelte os godt,
vejret var dejligt, men fisk var der ikke så meget af, det vil sige, at
Steen fik en der var lige kor nok. Turens højdepunkt stod Hans Henrik for,
ha samlede en meget fin stenøkse op på 10 cm. vand, tillykke med den Hans.
Med venlig hilsen
Mogens Chr. Larsen

Tirsdag d.13. Januar

Mandag aften, var der vist ingen der troede på, at det skulle blive
fiskevejr tirsdag , det blæste jo en halv orkan. Tirsdag var der 7 mand der
dukkede op ude på Stigbjerg, vejret var faktisk meget fint, men meget
lavvande. Vi spredte os godt og grundigt, der var en enkelt, der gik helt ud
til Lej Odden.
Desværre blev det sådan, at der ikke var nogen som fik fisk med hjem, men
natur og flot vejr er jo dejligt. Jeg kan roligt sige, at de fluekurser der
har været, har været mig til stor gavn, og jeg tror også andre, nu kan man
da få fluen ud i vandet, selvom det blæse lidt.

Tirsdag den 9-1 -2018.
Vi var 9 lystfiskere, der kom ud på Kelstrup Strand en forholdsvis kold
morgen, syntes flere af os. Dagen startede med, at hilse på vor nye
deltager i tirsdags fiskeriet , som hedder Birger. Efterfølgende blev der
talt en del om flueskole, som flere af deltagerne havde været på, eller skal
til i den kommende weekend.
Vi blev spredt godt og grundigt langs stranden, de undslupne Regnbuer spøgte
nok i vores hoveder, men - men så let er det heller ikke. Vejret blev
efterhånden meget fint, så alle kunne igen  holde varmen. Efter et par
timers fiskeri var det tid til kaffe eller  the. Her gik snakken om, at
ingen havde mærket fisk. Fiskeriet blev påbegyndt igen, og vi aftalte  at
mødes efter en times tid, og her kom forløsningen.  Vi havde fanget fisk, og
det var godt Billedet viser, hvem der fik lov at tage fisken med hjem. En
rigtig dejlig formiddag trods lidt vinterkulde.

Tirsdagsfiskernes Nytårskuren 2018.

Vi var 8 mand, der tirsdag d. 2. januar ville ud og nyde det gode vejr, og godt var det. Vi startede med en lille skål for det nye år, forventningerne er der jo altid, og det ville jo være rart  med fisk på land på den første tur. Sådan gik det ikke, der var en enkelt der havde et godt tilbud, og det blev ved det. Alle kneb blev ellers brugt men ingenting hjalp. Vi nød vejret som var perfekt, og sludret om hvor meget eller lidt vi havde ændret kropsform i den forgangne periode. Vi mødes den 9. januar til en forhåbentlig mere udbytterig tur.