Turreferater 2017

Siden indeholder referater og billeder fra foreningsarrangementer og medlemmer.

Guidet tur på Vestsjælland 2017 10 22

Vandet lå blankt som i en svømmehal uden badegæster, da syv medlemmer af KLF mødte op ved muren i Frølunde klokken otte søndag morgen. Instruktør Peter Stoltze havde sat os stævne ved den klassiske plads - til en guidet tur i det vestsjællandske. Nu skulle fiskeriet efter de svære efterårsfisk forsøges.

Bilerne holdt i række, og vi fik efterhånden rigget til og hilst - og afsted gik det over stok og sten. Vi fordelte os over hele pladsen og begyndte at piske vandet i det lækre blæretangsfyldte badekar. Meget svære forhold, da en ørred ville kunne se fiskeren på lang afstand - og hvis fluelinen ikke blev lagt fløjlsblødt på overfladen, ville den også kunne skræmme fiskene.

Fordelen var, at vi også kunne se fiskene, hvis de viste sig, og flere gange så jeg målsfisk i en "head and tail". Fisk, der i slowmotion lokkede til febrilske kast for at lokke dem i fordærv. Men lige lidt nyttede det. De ville intet.

Efter de aftalte to timer måtte vi tage tomhændede fra Frølunde, men det er jo altid spændende at se fisk. Så har man en fornemmelse af, at der trods alt er en chance, og at det ikke er det døde hav.

Vi satte snuden mod Drøsselbjerg - græsparkeringen ved Gårdhøjsvej. I gåsegang gik det mod stranden med fluestængerne (og en enkelt spinnestang) i hånd. Ved kanten af klinten kunne vi konstatere, at forholdene var meget anderledes - og langt mere lovende.

Vinden kom på langs, og bølgerne slog mod kysten. Vandet var med svæv, men gennemsigtigt og i bevægelse. Det lugtede langt væk af fisk på denne storfiske-plads.

Vi fordelte os langt vandet - og hotspottet ved den store sten og høfderne blev gennemfisket grundigt. Efter en times kyndig og grundig bestrygning med brug af hele arsenalet af fluer måtte vi dog også her konstatere, at fiskene ikke gad lege med.

Den medbragte grill med pølser og brød lokkede derfor umanerligt kraftigt, og da der også var et sæt med bord og bænk, blev det til siddende picnic ved stranden. Sådan nogle kød-søm smager dælme godt efter alt det traveri op og ned ad kysten.

Snakken gik - og emnet var næsten givet: hvorfor er der ingen fisk! Og hvorfor bliver der fanget ualmindeligt mange undermålere i år. Lad os bare konstatere, at der var mere end en mening om den sag, men det er jo altid godt med en diskussion på et højt teoretisk niveau :) Og der blev også lejlighed til at vise lidt fluer frem. Især Peters fabelagtigt fine og velproportionerede fluer imponerede.

Efter maden og et kort fiskepas måtte jeg desværre afsted på grund af hjemlige forpligtelser, så jeg ved ikke, om der blev fanget fisk efter min afgang i utide. Men uanset fangster eller ej så må man bare konstatere, at det var en superhyggelig og instruktiv tur, Peter S. havde sat sig i spidsen for. Alle deltagere gik til fiskeriet med krum hals - uden at det gik ud over det sociale. (Uden Per Gade, fiskede vi videre til omkring klokken 13. Takkede Peter for hans indsats og begav os hjemad).

Stor tak til foreningen og til Peter for dette initiativ.

Vh. Per Gade

Køb Salg og Bytte 2017 10 12

Så blev efterårets Køb salg og Bytte afviklet og igen med et rigtig fint fremmøde af både sælgende og købende medlemmer. Særligt under auktionen var der en særdeles livlig stemning. Flemming - vores auktionsholder - holdt tempoet højt da der var rigtig meget grej, som skulle under hammeren. Hele aftenen skiftede skillingerne flittigt hænder, så mange gik hjem med dejligt næsten nyt eller lettere brugt grejgrej. Også i køkkenet, hvor Mogens huserede, gik det stærkt. Her rullede skillingerne også, så Mogens fik hurtigt udsolgt. Tak for en god aften.

JK

Tirsdag den 3 og 10 oktober.

Den 3 Oktober, mødtes vi ude på Stigbjerg, vi var 9 fremmødte og så kom der lige et pargæster og så til os. Vejret var bedre end lovet, så det glædede os, vandstanden var utrolig høj, og fiskeriet blev noget besværlig gjort af tang i vandet. Meget kort blev der fanget én Ørred under målet, hvor bliver de store af. Vi sluttede fiskeriet kl. 12.30 og blev enige om, at næste tirsdag skulle vi prøve lidt længere væk.

Den 10 Oktober mødtes vi på Reersø, vi var 8 mand der ville prøve lykken deroppe, vejret var i sit bedste hjørne, næsten ingen vind, så fluestængerne kom frem. Mogens så en stor fisk men den var langt ude, så blev spinnestangen fundet frem, men det hjalp ikke. Efterhånden havde vi spredt os godt på kysten,  vi var absolut ikke de eneste, der havde samme ide som os. Jeg talte med  et medlem fra Gørlev foreningen, han havde været meget aktiv i 2 uger, men kun fanget undermålere, Steen hade talt med  indehaveren af en sportsforretning i Køge, som kunne fortælle, at på Møn og Stevns skete der heller ikke noget. Vi sluttede kl. 13.oo Sten havde mærket en fisk som den eneste af os, men snakken går, hvor bliver dem over målet af. Det er godt, at vi kan hygge os.

Besøg hos de Gule Snore. 2017 10 07

Lørdag d. 7. oktober fik De Gule Snore besøg af fire medlemmer af LFSO. Det havde vi i et stykke tid set frem til og glædet os til.

Det blev som forventet en rigtig hyggelig og helt igennem dejlig dag.  Vi var 11 Gule Snore plus formanden for Korsør Lystfiskerforening, Flemming Petersen, der tog imod vore gæster. Dagen begyndte begyndte med et indbydende morgenbord, hvor stemningen allerede blev lagt med livlig snak og hygge. Derefter havde vore gæster arrangeret, at vi skulle på Flådestationen i Korsør for at se VTS Storebælt, som overvåger al trafik i Storebælt, også Makrellen når den er ude på bølgen blå……. Et interessant og spændende besøg. Dagen fortsatte med frokost, kaffe og en masse forskellige beretninger om foreningernes liv og oplevelser og andre lystfiskerhistorier. Efter en dejlig dag i gode venners lag sluttede vi af med mere hygge og en god gang aftensmad. Endnu en tak for besøget til repræsentanterne fra LFSO - Helge Jakobsen,  Eigil Amlund , Johnny Jeppesen og Finn Pedersen.

De Gule Snore er en ikke lukket gruppe på pt.13 KLF medlemmer, som ynder at fiske i Karup Å og derfor også har meldt sig ind i Lystfiskerforeningen for Skive og Omegn, også kaldet LFSO.

Bente

Omø tur den 26-28 september 2017.

Vi var 7 tirsdagsfiskere, der mødtes ude på Stigsnæs Havn kl. 8.30 for at sejle til Omø. Vi ankom hos Irene (overnatningsstedet) godt en time senere. Vi blev budt velkommen, fik hurtigt pakket ud, og så skulle der ellers fiskes.

Der var en strid vind fra øst, så vi skulle fiske fra den vestlige side af øen. Her blev taget en del ørreder, desværre alle under målet, og ingen over målet.

Om aftenen var vi blevet inviteret op i Forsamlingshuset til fællesspisning med øens beboere til kl. 18.00,  og dette havde vi sagt ja til. Og det blev en rigtig hyggelig aften. Menuen bestod af kylling, sovs og kartofter og salat, derefter frugt med råcreme, og igen herefter kaffe med hjemmebagt.  Prisen, ja det var hele kr. 50. Drikkevarer kunne købes til meget rimelige priser. Vel hjemkommet efter dette arrangement hyggede vi os et par timer med snak og gode historier.

Næste dag, onsdag, blev Uffe, John og Mogens enige om, at det var tid at stå op kl. 6.00, --- andre ville lige have en time mere i køjen. Vi tog af sted, vinden var som dagen før, så det var spinnestængerne, der blev brugt. Vi fik intet ud af at starte tidligt, og da vi kom hjem ca. 9.30, var de andre taget af sted. Vi havde en aftale om at spise frokost kl. 12.30, så da mødtes vi alle og kunne udveksle lidt erfaringerne fra formiddagen. Efter lidt afslapning efter frokosten tog vi alle af sted igen, og så blev der ellers fisket igennem. Vi fangede desværre stadig kun små fisk, men ud på eftermiddagen fik Mogens en noget vild fisk på. Den for langs kysten og hen forbi Uffe, hvor den kørte rundt i overfladen, for derefter at forsvinde igen. Uffes bemærkning var ” plus 3 kg Mogens”. Tak for informationen.   --- Jeg holdt tidligt op med at fiske, da jeg stod for maden denne aften, hvor vi skulle spise kl. 20.00.  (Til orientering var alle flinke til at hjælpe til). Da de andre kom hjem havde Niels en flot havørred med, og så blev vi alle glade, for så var der da håb. Claus mistede i øvrigt også en rigtig fin fisk. Det var bare ærgerligt.  Der blev SPIST og HYGGET – oksegryde med dejlig kartoffelmos, som alle kan tygge, efterfulgt af æblekage og portvin,  som var sponseret af Hans-Henrik. Godt fyldt op gik snakken lystigt indtil trætheden indfandt sig.

Næste morgen, torsdag, var John og jeg atter tidligt oppe og starte fiskeriet, men med samme resultat, som dagen før. Ingen fisk. Vi tog hjem, og medens jeg forberedte lidt frokost,  gik John ned bag ved huset for at fiske lidt videre.  Kl. 12.00 var alle mand hjemme, for så var der jo mad igen. Da jeg hørte deres bil komme, gik jeg ud for at møde dem. Lidt spændt er man jo altid!!   Har de mon fanget fisk eller hvad ? Jeg kigger på dem og spørger ” Er den god nok” ?, og hvad sker der? Steen trækker 2 flotte havørreder op af posen. Ja, så var vi alle glade.

Alt i alt en rigtig god tur med 3 fine fisk over målet, en hel del under, men masser af hygge og god stemning. Alt det fik vi for i alt kr. 590,- (inklusiv en pæn buket blomster til Lone, som tak for mad).

PS:  Nu har jeg sovet sammen med Hans Henrik i dobbeltseng flere gange, og han snorker ikke mere end andre -----Mogens  ------ eller måske snorker vi i takt og kan heller ikke høre !!!!

Tak for godt samvær.

Mogens

PS: Til orientering bliver der planlagt en tur igen i april eller maj 2018.

Tirsdagsfiskerne d. 2017 09 26.

Fire spinnefiskere, en ormebader og en fluefisker mødtes ved Vester Bøgebjerg kl. 9 denne dejlige formiddag. Vejret var let overskyet, det blæste en jævn vind fra sø og der var ikke noget drivende tang og ålegræs, der kunne genere fiskeriet. Så flåd, blink og flue kom godt ud fra stranden. Desværre var der ingen af os der fisk fisk på land, kun Bente der fik et lille nap - men det var i fingeren, da blinket smuttede mellem fingrene på hende. Men så kunne vi alle glæde os over, at vi ikke skulle hjem og rense fisk denne dag.

Referatet for tirsdagsfiskerne d. 18 sep. 2017

Kl. 9 mødtes 9 gæve tirsdagsfiskere på parkeringspladsen ved Christianholmskoven ved Bisserup.

To fiskere valgte dog at møde til grossertid op ad formiddagen.

Vejret var solrigt og næsten ingen vind, men inden vi fik pakket grejet ud, begyndte det at friske op. Så det var spinnestængerne, som blev brugt. Undtagen Knut for han mestrer fluekast baglæns Vi har hørt så meget om alle de regnbuer, der svømmer langs kysten og i særdeleshed ved Bisserup. Vi hverken så eller mærkede noget til dem.

Det eneste der blev fanget var en havørrede på 30 cm, så den fik sin frihed igen. Da det har blæst en hel del i den sidste tid, var der meget tang i vandet, så det vanskeliggjorde fiskeriet. Klokken halv et var madpakken spist og kaffen drukket, så vi valgte at stoppe for i dag.

Næste tirsdag tager 7 tirsdagsfiskere til Omø på en tredages tur, men det forhindrer ikke andre tirsdagsfiskere i at prøve lykken på vores dejlige kyster.

K&B

Niels

DM i Middelfart.

Lørdag den 16. september var dagen som vi fire havfiskere fra Korsør Lystfiskerforening, vil mindes i lang tid fremover. Vi havde aftalt at vi skulle mødes ved Cafe Storebælt så vi kunne køre sammen og da alt grejet var lastet og alle havde sat sig til rette, blev kursen sat mod Middelfart.

Turen over Fyn gik fint og vi ankom til en rigtig skøn morgen ved Middelfart havn omtrent kl. 05.30. Med næsten ingen vind og med lyset fra Lillebæltsbroen spejlende i Lillebælts overflade, blev termokanderne åbnet for at nyde morgenkaffen. Efterfølgende skulle vi mødes i bådværftet, til morgenbrød og en lille morgendram til at slå i gang på, inden lodtrækningen til bådene som skulle bruges til mesterskabet fandt sted, disse var henholdsvis M/S Aventura og M/S Miralll. Med overstået lodtrækning mønstrede vi bådene hvor grejet hurtigt blev rigget til, da turen ud til det første stop ikke tager lang tid var det med at være hurtig inden fiskeriet startede.

Gassen blev taget af motoren og skipper ringede med klokken, bremsen på hjulet blev sluppet og orm og forfang sank mod bunden i håb om den store fisk, men-men- men det viste sig hurtigt at Lillebælt ikke havde de store fisk at byde på. En masse små Isinger og Hvillinger kom ombord, de fleste blev genudsat da det var meget få der holdt målet. Som dagen gik, blev det ikke bedre så chancerne for noget stort blev tilsvarende mindre og mindre, det blev rigtig klart da skipper ringede af og optællingen af de få fisk var gjort på båden.

Vel ankommet i havn gik snakken på hvor dårligt Lillebælt er blevet at fiske i med alle de små fisk der blev genudsat. I køen ved indvejningen kan der ikke ses de store fangster nogen steder, så hvordan vores chance var for en god placering var svært at gennemskue. Færdig med indvejningen og pointene talt sammen begyndte præmieoverrækkelsen, her viste det sig at vi havde fisket bedre end vi selv havde regnet med, for vi skulle nemlig have sølvmedalje. Det havde jeg ikke selv set komme, så det var fire stolte Korsørfiskere der entrede podiet for at modtage sølvmedaljen og tilhørende præmier. Individuelt besatte vi tre pladser ud af de ti første samlet.

Tirsdag den 12/9

var første dag, hvor tirsdagsfiskerne skulle fiske om formiddagen. Der mødte 9 friske mænd op, men var det måske  for tidligt at møde  kl. 09.oo? Det blev aftalt, at der var indvejning kl. 12.30.

Der blev fisket meget ihærdigt, og der blev kun holdt  små pauser, men vejret var også fint. Ved indvejningen var der ingen fisk, så den var hurtigt overstået. Christian havde haft  en Havørred på land, men den manglede lidt i længden.Så blev der imidlertid taget hul på det sociale med fortællinger ude fra den store verden, og her havde Henning den bedste historie. Nu skal  I bare høre. ---  Henning havde i sommer besøg af nogle af sine børnebørn.  De ville til stranden og bade samt fiske,  og Henning fandt derfor lidt stænger og hjul frem. Han havde ikke lyst til at grave orm, så han tog derfor nogle baconterninger i køleskabet. Som han sagde,  ungerne ved jo ikke noget om, hvad der er bedst. Vel ankommet til stranden riggede han én stang til, med bacontern på krogen, kastede den ud, og fortalte så drengen (6 år),  at når stangspidsen begyndte at bevæge sig meget, skulle han kalde på Bedstefar.

Henning skulle klargøre en stang mere, men mindre end 2 min. senere lød det: " Bedstefar, den bevæger sig". Så rul ind , lød det. Drengen kunne ikke selv, så han måtte have lidt  hjælp. Fisken svømmede ned i en stor tangklat, men de fik den fri, og lidt senere lå der en skinnende blank Havørred på 47 cm. oppe på stranden.  (Vi var flere,  der så et foto af fisken samt drengen).  Stor var glæden selvfølgelig for alle i familien. Det kan jo godt være at fluemønstrene skal ændres? Måske skal vi tirsdagsfiskere forsøge os med samme madding.

Tirsdagsfiskerne ved Knivkær Tirsdag den. 5 - 9 - 17

Vi var ikke mindre end 12  KLF medlemmer,  der mødtes ude på Knivkær kl.18.45 i et rigtigt dejligt vejr. Enkelte gav udtryk for, at det var et mærkeligt klokkeslæt, men forandring fryder. Vi fordelte os langs stranden, nogen til højre og andre til venstre, jeg selv  gik til højre sammen med andre. Da vi havde en rigtig stille sommeraften,  blev der fisket meget med flue. Der blev set fisk, men vi fangede ikke nogen. Da mørket begyndte at komme, gik jeg lidt tilbage, hvor jeg fandt  Steen siddende på en båd, hvorfra han nød det lune vejr ogbetragtede omgivelserne. Har I  fanget noget?   spurte han. Ikke hvad jegved af, svarede jeg.  Hvad med dig Steen, har du fanget noget?  Herefter viste han mig en rigtig flot fisk på 50. cm.(se foto), så  vi blev alle glade.  Så var vores succes hjemme på tirsdagsholdet. Nu skal jeg ikke mere drilles med mit fluefiskeri  hjemme i området,  sagde han.

Inden vi kørte hjem, blev vi enige om, at fra på tirsdag starter vi igen formiddagsfiskeri med start  kl. 09.oo, da det er begyndt at blive tidligt mørkt om aftenen.

På gensyn

Mogens.

Laksefeber og store naturoplevelser i Norge

Et meget fyldestgørende referatet fra turen kan du downloade her under

Tirsdagsfiskerne på Revet d. 29. august.

Tirsdag d. 29. august var der ikke færre end 15 lystfiskere, som mødte frem ude på Revet. Det var også et rigtigt dejligt sommervejr, og det skal da ikke være nogen hemmelighed, at jeg var glad for at se så mange.

Vi aftalte at mødes igen kl. 21.30 for lige at tale om aftenens forløb. Vi spredtes herefter godt og grundigt, nogle gik ud på Revspidsen, andre om bag Højklint, og fra Højklint fordelte flere sig mod Lej Odden, hvor et par enkelte nåede ud.

Kl. 21.30 var vi alle tilbage ved bilerne, undtagen Knut, som lige ville have en halv time mere ud ved Lej Odden. Vi andre sludrede så om aftenens forløb, Bente havde fanget en Havørred i første kast, men desværre manglede den et par centimeter i at være stor nok.

Flere fangede Hornfisk, så alt i alt en rigtig god aften.

NB: I dag onsdag, fik jeg lige  en sms fra Lars Dan, som havde  fanget sin første Havørred på sin nyindkøbte fluestang, midt på formiddagen kl. 09.30.

Flot fisk på 45 cm. Et stort Tillykke. Jeg så den, da han cyklede hjem fra stranden, hvor jeg tilfældigvis gik tur med "min" dejlige vildbasse af en hund..

Mogens

Tirsdagsfiskerne tur til Holten d. 22. august.

Først skal vi lige byde en ny tirsdags fisker velkommen, nemlig Robert Gensmann, som vi håber på at se mere til. Samtidig havde Mogens Hansen også lyst til at fiske denne aften - hyggeligt.

Tirsdag d. 22. aug. var første gang vi mødtes efter ferien, og det var dejligt at være sammen igen. Vi manglede jo lige nogle stykker, som er i Norge og fiske, men vi fik en hilsen fra dem på denne aften, idet Niels (deres turleder) sendte os en mail, hvor han samtidig fortalte, at han havde fanget en laks på 55 cm. denne dag.  Tillykke med fisken, Niels.

Nu til vores aften. Helt glemt, hvordan vi hygger os, havde vi ikke, idet det tog nogen tid, inden fiskeriet kom i gang. Der skulle snakkes en del, og det tog lang at rigge tingene til. Vejret var perfekt til alle former for fiskeri, dog kunne der godt være lidt mere gang i strømmen. Der blev brugt alt muligt grej, spin, boble og reje, og flue, og det sidste skulle vise sig at være afgørende. Jan Kampmann fangede i skumringen en rigtig fin Havørred, på en simpel hjemmelavet sort cigar flue, (ja, det sagde Kampmann selv). Jeg tror, at han har luret Knuth lidt af med hensyn til fluen, men et stort tillykke med fisken Jan.

Som det fremgår af fotos, er hyggen en stor del af vores samvær, og lad det endelig blive ved med det.

Knæk & Bræk

Tirsdagsfiskernes sommergrill på Vester bøgebjerg  d. 27. juni

Man fristes til at sige, - selvfølgelig et succesrigt tirsdags arrangement fra Hr. Larsens hånd, - ikke færre end 15 biler holdt på P-pladsen ved Stranden og 19 gode tirsdagsfiskere havde taget plads ved Larsens grill, som denne aften trakterede med magert flæsk og store pølser grillet som og helt vildt, - dertil serveredes gode nærende brød og delikat kold kartoffelsalat, - uuhhhmm hvor velsmagende.

Som sædvanlig når denne skare +60ere er samlet, hygger man sig samt udøver noget fiskeri ind imellem. Denne sommerafslutning før alles sommerferie var ingen undtagelse. Der blev fisket en del uden større held, afprøvet og diskuteret grej.

Men allerede kl. 21.30 var sammenkaldt til ”kaffemik”, hvor igen diskedes op med yderst velsmagende vel tilberedt kage fra det Larsen benævner ”Boeslunde konditori”, - ganske vist beliggende på samme adresse som han selv bor, - men han er jo også tidligere og gammel bager.

Alle stoppede fiskeindsatsen ved ca. 23oo tiden og vi har en god oplevelse og følelse til vi igen starter dette tirsdagsfiskeri efter sommerferien.

Med ønsket om en god sommer til alle

flemming

Åben Havn i Skælskør d. 10. juni

Skælskør Lystbådehavn havde inviteret os til at deltage med en lille stand ved dette års arrangement. Så en lille gruppe friske medlemmer var mødt op for at gøre lidt reklame for vores forening. Til lejligheden havde vi taget Storebæltsbåden "Makrellen" med som blikfang og havde ved fælles hjælp fået fremstillet nogle plancher, der viste lidt om de mange aktiviteter og faciliteter medlemmerne kan gøre brug af. Vi havde også fået afmærket en kastebane hvor interesserede, under sædvanlig kyndig vejledning, kunne prøve kræfter med en "fluekæp", hvilket trak en del, måske fremtidige medlemmer til. Forhåbentlig gav dette arrangement et godt indtryk af foreningens liv, så vi kan fastholde medlemstilgangen også fra Skælskørområdet.

Tirsdag d. 30. maj

Den 30 maj var vi 8 lystfiskere, der gerne ville en tur hjemmefra. Vinden var jo ikke lige i sit bedste hjørne,  så skulle man i hvert fald have været på den anden side af Sjælland.

Vi mødtes kl. 19 ved Kongsmark Strand, hvor vi fiskede en del,  men der var så  mange grønsager i vandet, så det var ikke de helt  optimale forhold.

Som vi er begyndt på, så fisker vi et par timer, for derefter at samles for at fortære et stykke brød, kaffe m.v. (selv medbragt), og får en ordentlig snak?. Så fisker vi lidt igen, og det lykkedes  Hans Bahne  at fange en fin Aborre her ved Kongsmark Strand, en lidt usædvanlig fangst, så nu har vi også prøvet dette. Vi sluttede ved 22.30 tiden efter en aften med frisk vind på næsen.

Havnemeden 2017.

Med et billetsalg på 710 solgte billetter, der igen var en forøgelse på over 10 % i forhold til sidste år, blev en meget vellykket Havnemede 2017 i Korsør Havn afviklet under de mest perfekte forhold også vejrmæssigt. Dette år havde vi satset ekstra både økonomisk og ressourcemæssigt, hvilket sandsynligvis har medvirket til årets Havnemedes ubetingede succes.

Mange var mødt rigtig tidligt op på dagen for at sikre sig ”deres stamplads”, de satte sig til at nyde det fantastiske sommervejr og afventede med klargjorte ”våben” (fiskestænger) Fyrbåken ”Koen´s” brøl, der kl. 13 markerede fiskeriets start. Efter at deltagerne havde siddet mere eller mindre koncentreret om fiskeriet, afventende det perfekte hug med præmiefisken, nydt den medbragte grillmenu eller de velsmurte mellemmadder, hyggen sammen med familie eller venner, sluttede fiskeriet kl. 18 med den velkendte lyd af 3 brøl fra ”Koen”

Så blev der pakket sammen langs kajen for i mere eller mindre samlet flok, at fortsætte hyggen i Gryden ved Fæstningen, hvor præmieoverrækkelsen af mere end 135 præmier til en samlet værdi på over 90.000 kroner foregik.

Korsør Lystfiskerforening takker alle for deres opbakning omkring dette store arrangement, der kun er muligt takket være en entusiasme og gejst fra deltagere, en stor indsats fra frivillige medlemmer af KLF, en fantastisk opbakning fra alle vore mange sponsorer både lokale, regionale og landsdækkende, samt den store opbakning vi får fra Korsør Havn, Korsør City, Korsør Erhvervsforening og arrangementets hovedsponsor Jan & Bo´s Lystfiskershop.

På bestyrelsens vegne.

Jan

En gave til foreningen.

En stor tak til vores medlem Tommy Aggergaard, som har skænket foreningen Sportsfiskeren 1954-56 indbundet + Jæger og Fisker 1953-1956 indbundet. Tommy kom og forærede disse ved Lystfiskeriets dag den 21.5.2017.

m.v.h.

flemming

Lystfiskeriets Dag d. 21/5

Lidt referat fra Lystfiskeriets dag: Med varm og bagende sol afvikledes Lystfiskeriets dag 2017,  hvor af Anette og Rico var lagt rigtig mange kræfter i dette arrangement, så da tidspunktet  den 21, maj oprandt var alt klart med Ingolf ved gryden og hans velkendte og velsmagende pølser, Anette havde entreret med miniheste og spejdere, samt der var et livligt loppemarked, hvor kunne erhvervs alt fra en babystol over udsøgte fajancer til gode velkastende fiskestænger og hjul.

Den til dagen hørende lille konkurrence, gav gevinster for fangne hornfisk i 3-400 grams størrelsen til seniores Peter Eriksen og Kenni Lie  og til juniorerne Patrik Navne Jørgensen og Malte Skaug.

Men som sædvanlig på Halsskov Rev i godt vejr, var der mange hundrede mennesker på besøg på revspidsen, ligesom det var rigtig godt vejr til afvikling af denne dag.

Stor ros til Juniorafd. for program og gennemførsel.

Flemming.

Tirsdag d. 16/5

Tirsdag den 16. maj  kl.  17.30 var det et rigtigt surt vejr, så  jeg forberedte Lone på, at jeg nok kom tidligt  hjem.  Men hvordan kunne jeg dog gøre det! Til min store overraskelse mødte der dog 5 optimistiske lystfiskere op kl. 18.00 ved Frysehuset.  Det småregnede stadig, så vi aftalte, at mødes igen samme sted  kl. 20.00 for at aftale,  hvor længe, vi eventuelt skulle fiske. Lige pludselig blev det alle tiders vejr .Luften, som kom fra syd/øst var rigtig lun,  og det satte jo håbet om fisk op. Vi mødtes som sagt igen  kl. 20.00, og  talte lidt om,  hvad der var sket. Der var fanget en ørred, som desværre var lige kort nok og 3 hornfisk. Lige pludselig mødte der 5 mere op,  som ville fiske og det var jo dejligt at få udvidet tilslutningen. Vi aftalte nu, at vi ville fiske til kl. 23.00. Det er virkelig dejligt at fiske i skumringen. Nogen var længere væk end andre, men  de fleste kom tilbage en halv time før tid, og der var på dette tidspunkt fanget 3 torsk. De var dog meget små. Knuth er jo ikke den,  der dukker for tidligt op, men da han dukkede op ud af mørket, havde han en rigtig fin havørred med. Tak for det Knuth.  Du videreførte en god tradition med, at der bliver fanget en havørred på tirsdagsturene. Vi var 6 , der sluttede af kl. 23.00,  og vi var alle enige om, at aftenfiskeriet er rigtig hyggeligt.  Måske skal turlederen tænke over at lave et lille bål, så alle kan finde hjem.

Tirsdag d. 9. maj

Det var jo første gang i år, at vi startede aftenfiskeriet om tirsdagen ved at mødes kl. 18., denne gang ved frysehuset på Stibjergvej. På trods af, at det ikke var det bedste vejr, mødte der  7 lystfiskere op og lidt senere 2 mere. Det syntes jeg er ganske flot.

Efter en kort  sludder  skulle der jo fiskes, og efter lidt tid havde Preben fanget  3 hornfisk, alt skete indenfor 5 minutter. Så ville  andre prøve samme sted, men resultatet udeblev. Ca. kl. 20.oo blev vi fordelt godt og grundigt . Da det åbenbart blæste lidt for meget, var der nogle, der tog hjem lidt tidligt, da de frøs. Jeg selv gik ned til hulvejen for at fiske ned mod   frysehuset . Efter nogen tid fik jeg et godt tag i fluen, og ind kom en fin ørred, fanget på en af de skrækkelige  Boeslunde speciel fluer. -- (undskyld, igen, igen en fin ørred).  På min vej mødte jeg Steen, så vi fulgtes op til samlingsstedet, hvor der ingen var mere, da folk var taget hjem. Dog  stod  der en fisketaske,  som var Knuts,  og ham kunne vi lige skimte over mod cementkanten.  Steen kørte hjem , da også han frøs. Jeg ventede dog på Knuth,  for hvem skulle køre ham hjem ?? Han dukkede så op ca. kl 22.15 , hvor  vi gik op mod bilen, og der holdt den flinke fyr Uffe og ventede på ham . Alt i alt en rigtig god aften, hvor  vi fangede flere hornfisk - og en  havørred, som jeg denne gang fik lov at tage med hjem.

Turen til Helnæs på Fyn 7. maj 2017

På en herlig dag mødes syv personer ved Revhuset for at køre til Helnæs for at fiske.

Vi fik pakket de to biler. Det var dog utroligt med bagage, men selvfølgelig skal man ikke gå ned på grejet. Så af sted mod Fyn. Turen tog lidt længere tid en planlagt af turlederen, for vi skulle også se lidt af det smukke fynske landskab. Vel ankommet til en p-plads ved dæmningen til Helnæs, fik vi hurtigt pakket grejet ud og begyndte at fiske. Et herligt sted med rigtig havørred bund. Der var meget lidt vind og kun lidt krusninger på vandet. Efter et par timer spiste vi frokosten, for bagefter at køre til Landehoved med fyret. Her over middag blev det 20 grader og næsten ingen vind, så noget af tøjet måtte af. Et dejligt sted med gode bundforhold. Her blev vi til det blev tid til hjemturen. Flere af os fik hug, men om det var havørred eller hornfisk kunne ikke rigtig bestemmes. Fisk fik vi dog, da Mogens fangede tre hornfisk. Der er havørred på stedet. For vi så en ung gut komme gående med en flot havørred på et par kilo.

Hjemturen gik hurtigt, og ved Revhuset fik vi pakket grejet ud og taget afsked med hinanden i bevidstheden om, at turen havde været rigtig god og vellykket.

Niels

Tirsdag den 2. maj  2017.

Vi var 16 K/M som mødte frem til et veldækket morgenbord og duft af kaffe ude i Revhuset. Her var en rigtig god stemning,  og der blev snakket på kryds og tværs om alt muligt angående fiskeri --- nye typer pirke, hvordan laver man øjer på flueliner, og meget andet, og  ja,  så er det man tænker, hvor kan ting blive gjort indviklet, i hvert fald for mig.

Efter godt 5 kvarter, blev der opbrud til fiskeri. Vi så en del fra Sorø, som stod ude på Revspidsen, men Bente fik sig da én plads. Flere andre gik om mod Lej Odden. Her var vinden  ret kraftig, så for de fleste var det spinnestængerne,  der var gang i.

Jeg selv fiskede ikke, men gik en tur langs stranden, for at høre og se, hvordan det gik med fiskeriet.  Den første jeg mødte var Lars -Dan, der havde fanget en enkelt hornfisk, derefter kom Steen, der også havde fanget en hornfisk. Fint. Så er der jo nogle,  som ikke kan komme langt nok væk.

Den ene var Claus, som stod og fægtede noget med sin 2 hånds stang, idet vinden  ikke var for god. Vi sludrede lidt om tingene, og så skete der noget længere væk, som vakte vores opmærksomhed. Knut begyndte at gå op på stranden med en spændt fluestang, så jeg sagde farvel til Claus og  skyndte mig hen til Knut. Og hvad lå der i stenene? -- en flot Havørred på knapt 2 kg. Tillykke med den Knuth.

På vej tilbage fandt jeg en tom plasticsæk, hvori jeg puttede alt det affald, som jeg mødte på min vej tilbage. God følelse.

KL. 13.oo var der indvejning af 1 Havørred, og flere Hornfisk. Vinderne fremgår af fotos.

Mogens

Tirsdag den 25-4 prøvede vi noget nyt, så derfor 2 referater fra samme dag.

Fotos er fra Omøturen.

Her er et lille referat af vores tur til skovstranden.

Vi mødtes ved skovstranden kl. 9 tirsdags morgen. Vi var kun tre, da de andre havde bestemt sig for at tage til Omø i stedet. Vejret var nogenlunde, men skyede til senere, vinden var nogenlunde, men tog også til. Det var kun Steen, som fangede noget, og det var to undermålere. Senere kom Carsten, han havde også en undermåler, samme sted som Steens første. Da vejret ændrede sig til snevejr, blev vi enige om, at vi tog hjem for at nyde varmen hjemme.

Claus Sønderskov

-----------------------------------------------------

Omø.

Ja,  vi var 6 mand,  der tog en tur over til Omø. Vi var med færgen  derover kl 08.00 om morgenen. Der var en del panik, da Niels skulle køre af færgen.

Færgen var  fyldt helt  op med biler, og da bilen ved siden af skulle først ud, endte det med , at den række Niels holdt i , skulle bakke lidt tilbage og der var nærmest kun plads til eb avis mellem bilerne. Vi kom ud uden skrammer, men det var lidt nervepirrende, specielt for Niels.

Vi startede fiskeriet nede på Ørespids. Her var Niels hurtig, for  han skulle skynde sig ned til den plads, hvor han fangede fisk sidste gang. Han var første mand på pladsen, og ret hurtigt fangede han også 2 fine fisk over målet. Herligt.  Vejret ændrede sig , det blæste kraftigt op, så vi kørte til Revspidsen for at spise frokost og fiske lidt her. Vejret var meget omskifteligt, med høj sol, kraftig vind, som hurtigt lagde sig, og et par haglbyer, vi blev ramt af ca. 8-10 hagl, så det var hurtigt overstået. Sidst på eftermiddagen blev der igen smil på læben,  for der fik Hans - Henrik en fin fisk på land. Men som vi siger, vi har jo alle fanget fisk, men i dag, var det Niels og Hans, der fik lov til at tage dem med hjem. Hjemturen gik meget fint, vi havde bestilt færge til kl. 18.oo,  og var de eneste 2 biler om bord.  Alt i alt en rigtig god tur, hvor vi glæder os til, at komme igen til september, hvor vi vil tage et par overnatninger.

Tirsdag d. 18. april

Den onde cirkel i tirsdagsfiskeriet er brudt. For anden tirsdag i træk blev der fanget en fin ørred. Vi  var 7,  der mødtes ude på Holten, lidt syd for det tidligere Raffinaderi. Vejret var nogenlunde,  men med lidt for megen bagvind, så det var spinnestængerne,  der var i højsædet.

Nogle gik noget længere end andre, og i dag var det åbenbart kun 10 m. fra, hvor vi parkerer, at fisken skulle landes. Som det fremgår af fotoet, var det en glad Claus,  der fangede fisken. Han brugte også en 2 hånds fluestang for at komme ud til den, " grov metode".

Uffe havde et godt tilbud på spinnestangen, men fisken forblev derude.  Vi pakkede sammen kl. 13.15, hvor det også begyndte at sne samt at blive koldt, så det passede fint. Atter en god tirsdag, hvor der både blev sludret og fisket igennem.

Tirsdag den. 11-4 - 2017

Ja,  det var ikke mange, der ville ud og nyde det gode vejr på denne dag.

Kl. 09.30 dukkede Knuth op på cykel. Herligt.  Vi var enige om, at det var et fint fiskevejr, og den eneste bemærkning  Knuth kom med var: "Jeg kunne jo godt have taget fluestangen med".

Vi begyndte ude på høfden, men der var utroligt meget møg i vandet, så vi fiskede ned mod Vester Bøgebjerg, men med det samme resultat .

Uffe skulle bare have været her, for han kan jo  godt lide "brunkål".  Vi sluttede kl. 12.15  og var enige om,  at vejret ikke fejlede noget, men der var bare for mange grønsager i vandet.

Tirsdagsfiskernes tur til Omø d. 4.til 6.april 2017-04-07

På kajen i Stigsnæs tirsdag kl. 9.30 stod 8 forventningsfulde tirsdagsfiskere. De skulle en 3-dags tur til Omø. Turleder Mogens havde sørget for både færgebilletter til alle 8 mand og 3 biler samt indkvartering og mad.
Ombord på færgen gik snakken med spænding om, hvordan turen ville arte sig – var der fisk og fik vi dem på land.
Ankommet til Omø blev vi indkvarteret i Bethania. Værtinden stod og tog imod os og anviste hvor vi skulle bo.
Der er tre værelser ovenpå til ialt 6 personer samt toilet, opholdsstue og et lille køkken. Nedenunder et værelse med dobbeltseng. Det fik Mogens og Hans Bahne. Vi fik hurtigt installeret os og på med fisketøjet.
 Huset ligger ca. 100 m. fra en god vestvendt strand. Så her startede vi fiskeriet. Det gik lidt trægt, men flere af os kunne berette om små hug men ikke mere. En sagde, at der ingen smådyr eller andet liv var, men efter den ”utilsigtede hændelse” og skiftet til tørt tøj, blev vi alle ved. Det gav bonus, for Steen fik en fin fisk på 35 cm på land, for som han sagde, fluerne skal ikke have for meget hale, for den kildede bare drøblen på fisken, så den spyttede fluen ud igen. Så var det Johns tur. Han fik en stor havørred på krogen. Den fightede godt, men med hjem, ville den ikke – ØV.
Senere på dagen kørte vi ud på Revspidsen for at prøve lykken her. Ingen fisk her, men Christian og Mogens måtte sande, at der er meget strøm på Revspidsen. Det var let nok at gå ud, men meget svært at komme tilbage.
Vi fiskede godt igennem, men der skete ikke mere. Vel hjemme spiste vi en lækker kage, som Christians kone havde værer så sød at bage til os. Mogens` ene fad lasagne var færdig i ovnen, men pludselig kommer et højt knald og ovnen er død. Heldigvis var lasagnen færdig, Så kunne vi spise. Det andet fad, der ikke var bagt, måtte ned til værtinden for at bage færdig. Til lasagnen havde Mogens lavet en meget lækker gulerodssalat, så selv Hans måtte overgive sig og spise noget af den. Det måtte han høre meget for.
Onsdag formiddag kørte vi til Ørespidsen. Det blæste mere end dagen før, så nu var det spinnestangen, der blev brugt. Her skete lidt mere, for flere af os havde fisk på land, og flere blev mistet. Det var undermålere. Det blæste op, så vi kørte hjem og fik frokost. Da det blæste så kraftigt fra vest, blev vi enige om, at køre til Revspidsen og gå ned mod Skovbanken. Her var læ og vi havde vinden i ryggen. Her skete ikke meget. Vi kørte hjem for at spise aftensmad. Her havde Mogens en lækker gryderet og salat til os.
Torsdag var vinden løjet af, så vi blev enige om at køre til Ørespidsen igen. Det var et godt valg for Christian, Claus og jeg fik hver en undermåler på land. Pludselig skete der noget for Mogens. Vi kunne se han havde fleks på klingen, og han fightede en flot havørred på 1,975 kg. på land. Herefter kørte Mogens og Hans hjem for at lave frokost En halv time senere havde jeg en god havørred på krogen og fik den på land. Den vejede 1,325 kg.. Nu var det også på tide, at køre hjem for at spise frokost. Vi kom noget senere end aftalt, så dem derhjemme regnede med, at der var fisk på krogen.

Vi skulle med færgen kl. 16,00

Ombord på færgen snakkede vi om, hvor vellykket en tur det var, og at det ikke var sidste gang vi tog til Omø, for alle havde haft fisk på krogen.
En stor tak til Mogens for en meget vellykket tur.

Niels.

Seneste nyt fra Tirsdagsfiskerne

Ja vi har været ude og fiske både den 21 og 28 marts. Der er desværre ikke de helt store oplevelser der er forbundet med de to tirsdage, ingen fisk på land men alligevel er der stor opbakning, det må skyldes at der bliver øvet i forskellige kast både med flue og spin, og almenideligt godt sanvær.Vejret har været meget omskifteligt, lige fra høj sol, til rigtig meget hav dis.

På turene har vi selvfølgelig mødt mange andre der havde samme ide som os, men alle fortalte om manglende Fangs resultater dog er der da fanget fisk, men meget sporadisk, men det må komme en dag hvor det lykkedes for os.  Lige nu er der 8 tirsdagsfiskere der tager til Omø, alle er spændt på turen, hvor vi selvfølgelig fanger fisk, men mere derom senere.

Mogens

Referat fra tirsdag den 14 marts.

Der var mødt 1 dame og 13 mænd op på parkeringspladsen ved zone 1, klar til fiskeri i Tude Å. Det var dejligt at se så mange i det gode vejr.

Jeg havde talt med et par lodsejere, så vi måtte være lidt flere på zonerne end normalt. Fordelingen gik fint, som jeg forstod det, og alle kom de steder hen,  hvor de ønskede at være, og hvor de var helt sikre på, at der var fisken ???.  Jeg selv fiskede lidt i zone 1, hvor jeg  fangede  en meget fin træstup, samt en undermåler på 39 cm. Efter knapt en times fiskeri, kørte jeg ud til de forskellige zoner for at høre,  hvordan det gik, Først i zone 4 , hvor de  hverken  havde set eller mærket noget. Jeg undrede mig.

Det er ellers et af de sikre steder for store gedder, men det viste sig også senere, at Lars - Dan fangede dagens største  gedde på denne zone.

Efter det besøg kørte jeg ned til zone 2 og zone 6 , hvor Henning havde mistet en gedde, men også  fået en på land. Sten havde set en fisk, men ellers var der ikke sket noget der. Derefter gik  turen  ud til Mundingen, hvor der blev gået til den, i hvert fald set fra afstand. Gert,  som den eneste derude, havde også fanget en fin fisk, desværre på kun 39 cm.,  men det giver jo håb. Vi holdt indvejning kl. 13oo, og  der var 2 gedder, og her fik de dygtige(heldige) hver en præmie. Det var en rigtig god dag,  med et fint vejr, men vi kunne godt have ønsket os at se lidt flere blanke fisk.

Efter indvejningen er der jo dem, som ikke kan få nok, bl.a. Gert,  som kørte tilbage til Mundingen og fangede en rigtig fin ørred, tillykke med den.  Lars - Dan og jeg kørte op i zone 3, hvor vi blev enige  om, at den del af åen havde samme navn som en oppe ved Århus , nemlig Døde Å. Men alt i alt en rigtig god dag.

KLF flueskoles afslutning for sæssonen 2016/17

KLF flueskole 2016/17 blev afsluttet i Tude Å's Munding med kastetræning og -instruktion i "den virkelige verden", hvor der på denne strandeng en gang imellem opfattes nøjagtig det samme som fiskede Du i River Grande i Argentina, - altså som dengang på Pampassen!!

Den afsluttende dag var i vid udstrækning dedikeret underhåndskastet,  hvor de fleste har det største besvær med teknikken på kastes start, - fårr man ikke det ind på rykmarven, ja så vil man aldring få det fulde udbytte af kastets muligheder.

Det forekommer stadig svært for nogle, men det med fluekast, som med gymnastik, bueskydning, fodbold  .......... TRÆNING TRæNING OG TRÆNING.

Derfor vil jeg over året se, hvornår der er nogle kalenderhuller, da der er meldt tilbage, at der kan være interesse for nogle træningsaftner.

Mit respons fra alle deltagerne er næsten al for positivt, - men under alle omstændigheder er det en øvelse/aktivitet der vil blive gentaget i sæson 17/18.

Tak for en positiv og god kammeratlig ånd til alle deltagerne.,

Flemming

Per Gade takkede også for turen med dette indlæg på Facebook:

Tak for en fin kastedag ved Tude å - en dag, hvor jeg desværre havde glemt hovedet (altså ikke skydehovedet, men det, der normalt rummer almindelig omtanke) derhjemme. Men det lykkedes da at finde hjem med alt grejet i behold - også låget til stangrøret. Det viste sig at ligge i min kondisko... Wadersen røg ved hjemkomsten omgående i skraldespanden efter kontakt med pigtråd. Men skidt med det - der var alligevel hul i neoprensokken. Nå ja, så fik jeg også et sår i panden, da jeg piskede mig selv med fluelinen - heldigvis uden flue på. Så jeg slap for en piercing denne gang....

Tirsdagsfiskerne i Ellemosen d. 28. feb

Enten var det for koldt til nogle, eller måske er geddefiskeri ikke det store sus for tirsdagsfiskerne,  men der skal jo være lidt adspredelse i det,  vi foretager os. I dag var vi 6,  der trodsede vejret. Det var rigtigt koldt at stå og få vinden lige ind på næsen, men oppe i Ellemosen er der jo også mulighed for at komme lidt i læ. Uffe stillede sig et sted, og var ikke til at flytte, nemlig lige ved bord bænkesættet, (rigtig tæt på en siddeplads ),  Det var åbenbart et godt sted, for  han var den første,  der fangede en gedde, efter ham kom så  Lars Dan,  og det var jo kun,  hvad man kunne forvente. Begge fisk var dog knap så store,  som de kunne ønske sig.

Uffe tabte en lige inden landingen, som  han påstår ,  var noget større end de andre 2 ???? ,  men de var  begge  enige om, at det var dejligt at mærke fisk i den anden ende af linen. Vejret blev helt fint op ad formiddagen, hvilket er dejligt, når der også skal være lidt social snak, for at dagen er fuldendt.

Vi håber alle på godt vejr næste tirsdag, så vi kan komme til Roskilde, hvor det siges, at man også kan fange fisk!!!

Tirsdagsfiskerne d. 14. februar

8 friske m/k mødtes denne tirsdag formiddag ved Gravlundstenen på Reersø. Morgenen havde budt på minusgrader, ja termometeret viste - 7 grader omkring kl. 8, men de havde lovet hurtg stigende temperaturer i løbet af formiddagen. Vi tog ud til det nord vestlige hjørne af Reersø. Her var der tallerkenis på vandet de første par meter ud, men ellers var vandet helt roligt, Ja det var næsten havblik i de første par timer. Og som vejrudsigten have lovet, kom solen frem og varmede dejligt op - også på vandet. Vi håbede alle, at der med dette vejr, ville forvilde sig nogle dejlige blanke ørreder ind til kysten. Men selv om Mogens havde udskudt mødetiden til kl. 10, så der var en større chance for at vandet var varmet lidt op, udeblev gevindsten.. Men vi nød alle denne dejlige varme vinterdag, hvor det var muligt for flere at lægge vanterne i rygsækken.

JK

Lige en kold kølig gråvejrs´dags hilsen fra Mundingen

Tirsdag d. 07 Februar 2017. 1st. gangs åben fiskedag i Zone Mundingen i år, med Mogens og Peter.

Det var en meget kold kølig gråvejs morgen ved ankomsten til Mundingen, senere på formiddagen kom en let´rimelig vind- og snevejr. Der var høj vandstand i åen men ingen strøm i vandet, som kun var 2,6 grader koldt. Derfor ville ingen fisk bide på vore ellers fave´rige fluer. Men en skøn dag var det alligevel, med det vinterlig vejr!

Mvh. Peter Nommesen. Fotografen

Åben fluebinding d. 28. januar.

Korsør Lystfiskerforening havde lørdag den 28.1.2017 inviteret til åben fluebindedag i klubhuset på Halsskov Revodde.

Idé mand og kursusleder Claus Sønderskov havde sammen med instruktøren Uffe Hasselbye planlagt binding af nogle af de meget populære fluer, som traditionelt giver lystfiskeren gevinst og gode oplevelser med fluestangen.

Det blev en ubetinget succes for såvel ophavsmænd som forening, da der over dagen var 20 personer igennem dette bindeværksted.

Interesserede gæster, som kom forbi, kunne også betragte denne i lystfiskeriet hyggelige syssel som det er at binde fluer til sit eget fiskeri, i øvrigt noget, der også er ganske sundt for sjælen, da man er 100 % koncentreret om sit håndværk, når man der sidder ved sit fluestik, - som hovedværktøjet til fluebinding benævnes.

PÅ baggrund af de gode indtryk og oplevelser denne lørdag bibragte, er vi allerede i færd med planlægning af endnu en lignende dag, - måske krydret med yderligere et par aktiviteter.

Korsør Lystfiskerforenings aktivitetsside kører også p.t. en fluefiskeskole, hvor man er midt i programmet, - som dette forår sluttes til marts med afsluttende kastetræning.

Du kan gå ind på foreningens hjemmeside www.standpladsen.mono.net og orientere sig om KLF aktiviteter m.v. bl.a. også her se, at året havnemede igen er den sidste lørdag i maj.

Flemming.

Tirsdag den 24 - 1 -2017.

Vi var 10, der mødte op ude på Frølunde Fed i dag. Vejret var rigtig pænt og alle var spændt på fiskeriet. Uffe har fortalt utallige gange,  hvor godt fiskeriet er her. Ørreden svømmer frem og tilbage herude, for at gå op i åen og så ud igen, men vi skulle blive en hel del klogere.

Vi fordelte os langs stranden, og da jeg kikkede hen imod, hvor vi havde placeret vore tasker, så jeg imidlertid en mindre forsamling. Så tænkte jeg: "Tager de virkelig herud for at nyde havudsigten og kaffen og samværet, hvad, med fiskeriet?" Men det sociale er jo også væsentligt.

Tilbage til det egentlige, nemlig fiskeriet. Der blev fisket godt igennem af flere, andre tager det med ro, men der blev fisket mere end normalt, Uffe, som vi alle regner med, havde jo fortalt et og andet, men dette hjalp dog ikke. Fisken udeblev, og til Uffes teori kan jeg sige, at på nuværende ,er der ikke fanget noget i åen, så derfor var ørrederne nok heller ikke på stranden. Jesper havde taget et rigtig godt initiativ. Han havde medbragt brænde til bål, og der var flere,  der havde pølser med samt skumfiduser, så blev der hygget og talt om fluer - teorier ,  samt om alle de Ørreder som alle andre fanger. Men snakken er meget bred, da vi har forstand på det meste og lidt til.

Tirsdagsfiskerne d. 2017 01 17

I dag kørte vi op til Drøsselbjerg Strand, som er  Steens  hjemlige fiskevand. Vejret var dejligt, man skal bare klæde sig på efter årstiden. Solen kom på himlen, Uffe fik sin kaffe, og så fordelte vi os ellers på stranden alle 9 personer,  som var mødt frem. Det er fint fremmøde,  da der var flere af den faste del af os, som var forhindret.

Vi havde udkig til både Reersø og Musholm. Der var ingen vind, da fiskeriet startede, men op ad formiddagen luftede det lidt. John og Mogens gik noget af en tur langs stranden mod Reersø, og det skulle vise sig,  at være en god beslutning. Klokken var vel ca. 12oo, da Mogens mærkede et godt sug i fluen, som var en Boeslunde Special. Da fisken havde været sprunget  ud af vandet nogle gange,  kaldte han på John, så han kunne være behjælpelig, når fisken skulle landes !!!!!! Efter nogen tid kom han, fisken kørte stadig rundt i overfladen, sprang ud af vandet mange gange , og til sidst spurgte John, hvilken side skal jeg tage den på?   Svaret var, at det bestemmer fisken!!

Da den var meget tæt på os, føltes det som om, at den bare åbnede munden, og desværre -- den valgte friheden.  Johns bemærkning var: Mogens, det var en flot spejlblank Havørred  på den anden side af 3 kg. Ja, tak for det, John. Mogens var ærgerlig over, at vi ikke fik et billede af fisken til referatet. Da vi kom tilbage,  var der kun Uffe- Steen og Knuth,  som vi kunne fortælle det.  Men Mogens og John  blev en god  oplevelse rigere. Nu er det jo spændene at se,  hvordan vejret arter sig til næste tirsdag. Der kan det jo være, at vi skal ned og besøge Niels´s fiskeområde ved Klinteby.

Som en tilføjelse,  skal det da lige bemærkes, at Claus fik én meget fin Havørred i søndags på de hjemlige kanter.

Mogens.

Å premieren d. 2017 01 16.

Lidt billeder og en lille beskrivelse af dages forløb. Om morgen var det særdeles koldt 4-6 minus og der var næsten ingen strøm i åen. Hen ad formiddagen skyfri himmel og stille vejr med solskindsvejr 2-4 plus grader. Alligevel var det en skøn dag selv om der ingen fisk var i åen.
Havde en brunsort-brassen, som alligevel hoppede af i fighten i zone 6, lige over for Møllesøens bådehullet.

Petter Nommesen

Tirsdag den 10 januar.

Jeg kikker ud på vejret. Det ser meget koldt ud.  Jeg er i tvivl om, om jeg vil tage af sted,  men  jeg er nødt  til det, da fiskeriet ikke er aflyst. Til min store overraskelse er der mødt 7 mand op.

Vi får pakket ud, Uffe starter med kaffen, god ide, så andre gør det samme. Vi fik lidt gang i fiskeriet, men der var vind og ingen fisk.

Prøv at lægge mærke til, hvordan kysten har ændret sig.

Alle var glade for, at komme ud og få noget frisk luft. Der blev talt lidt om fremtiden for foråret, og følgende vil de fremmødte meget gerne : Avdebo Dæmningen  ved Lammefjorden – en tur til Fyn - Stevns –

Roskilde Fjord – Drøsselbjerg , og så selvfølgelig  fiske  herhjemme omkring.  Så det må vi prøve at finde ud af, men spørgsmålet er, om vi har tid nok til alle de aktiviteter.

Jeg kan anbefale,  at med de temperaturer vi har lige nu, så er det godt med gode fingervanter, dette gælder også Mogens.

Å vandring i vore zoner kan i læse om på hjemmesiden under kalenderen.

Mogens

Flueskolen i Harboehallen d. 8. januar.

De to første dage af Flueskole kaste- og instruktion i Harboe Storhallen, har givet nogle meget positive respons fra alle deltagerne,  næsten så positive, at det forpligter mig ud over mine evner, men jeg vil tilstræbe at gøre det bedste, - men på spørgsmålet om antal deltagere, er der ingen tvivl om, at vi fremadrettet skal have en instruktør mere på, således at den enkelte kan instrueres en smule mere intensivt.

Traditionelt ønsker den enkelte mere indgående instruktion og træning i dobbelttrækket og så er mange meget hug på at lære en godt underhåndskast, så der kan fiskes o næsten alle mulige og umulige situationer med megen vegetation, - så det skrives "i bogen".

Anden dagen havde jeg inviteret én af Danmarks ypperste fluekaste flere gange danmarksmester Lasse Karlsson, som fortalte lidt om konkurrencekast og viste eksempler ved at kaste over 40 meter med en 9' stang og kl. 5 skydehoved, - det er absolutimponerende, - men som Lasse også kunne oplyse så er det spørgsmålet om målrettet træning, der giver mesteren.

Nu henstår så en gang udendørs kast og en afsluttede "eksamen" i åen, det bliver spændende!!

Flemming - den ydmyg instruktør

Tirsdgsfiskerne d.3. januar

Referat: Mr. Tirsdag alias Mogens Chr. Larsen havde sammenkaldt hele tirsdagsfiskegruppen til 2017-start-op-møde, i klubhuset på Revet den kraftigt blæsende tirsdag den 3. januar 2017.

Der var inviteret på kaffe og lidt morgenmad, så alle 13 fremmøde hyggede sig med denne komplet.

Mogens kunne informere om, at det fremtidige aktivitetsniveau for tirsdagsfiskerne ville være en lidt fjernere tur pr. måned og de øvrige dage i det nære område og så kom der en dagstur til Omø.

Alle hyggede sig og der blev plads til en lille prøve i kast med multihjul og ellers en rigtig god sludder, ligesom nogle trods det overfriske vejr, lige skulle prøve om der var en fisk på Revet, - det er jo ikke usædvanligt for Berthel Jensen Køge og formand Flemming fangede nytårsdag 2 havørreder fra Revspidsen, - der er helet sikkert flere ..